čtvrtek 23. března 2017

ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL JAKO RELATIVNÍ POJEM


Ahojte!☺

Pro dnešek tu mám trochu jiný článek, než na jaké jste u mě zvyklí. Připravila jsem si povídání o tématu, které je dnes hodně populární - o zdravém životním stylu. Můj článek vás ale nebude navádět k nesmyslnému držení hloupých diet a hodinám v posilovně. Právě naopak! Chci vám otevřít oči a popravdě a upřímně vám vysvětlit, o čem skutečný zdravý životní styl opravdu je! ☺

Přiznejte si, že i vám se někdy stalo nebo stává, že když někdo mluví o zdravém stravování, máte před očima kupu zeleniny, suché kuřecí maso s trochou přílohy. Opravdu to ale takhle funguje?

Nikde není definován pojem „zdravý životní styl“. Nikdo vám nemůže říct, tohle nesmíš a tohle musíš, abys ho splňoval. Neexistují na to žádné tabulky ani pravidla, která se týkají nás všech. Jednoduše není čím se řídit. Kromě vašeho těla.

Tělo, ve kterém žijete, je jedinečné. Stejně jako vy. Nedá se mu říct: „Tohle ti půjde!“ Je nějak stavěné od přírody, nějak funguje a něco na něj platí. A opravdu si myslíte, že na něj bude fungovat to, co vám poradí někdo z okolí? Neříkám, že to není možné, i takové případy jsou. Ale 100% stejné není žádné tělo, tudíž bude jeho reakce vždy trochu jiná, než reakce těla někoho jiného.

Někomu například udělá dobře omezení mléčných výrobků, zlepší mu to pleť a trávení. Nebo sníží množství pečiva, aby se přestal nafukovat. Přidá zeleninu a ovoce, omezí tučné, sladké... Někomu stačí za den 2 litry vody, jiný potřebuje alespoň 3. Pro dostatek energie potřebuje jeden 8 hodin spánku, jiný pouze 5. Nemůžete se řídit tím, co platí na někoho jiného. Nejste on!

Přestaňte se řídit kecama o tom, že sacharidy večer je hřích, že ovoce jen dopoledne, že pečivo v žádném případě ne, že když už máte sladkou snídani, nesmíte si dát nic sladkého během dne. Jsou to kecy! Vy sami musíte vědět, co na vás zabírá a co vám dělá dobře. Je to vaše tělo!

S pohybem je to totéž. Je jedno, jestli cvičíte ráno, odpoledne či až večer. Je jedno, jestli tancujete, běháte, chodíte plavat, hrajete florbal, basket nebo volejbal. Hýbete se a baví vás to, to je to nejdůležitější.

Každý vám bude na stehna doporučovat něco jiného, stejně tak i na břicho, madla lásky nebo zadek. Můžete to samozřejmě zkusit, za to nic nedáte, ale nakonec si stejně sami přijdete na to, které cviky fungují na vás! Vaše svaly totiž opět fungují jinak, než cizí.

Ale abych tu nepovídala jen já a dokázala vám, že se tento způsob žití opravdu nedá sepsat do seznamu pravidel, zeptala jsem se pár slečen na otázku, co pro ně znamená zdravý životní styl. A jak odpověděly?



IG: jmenujisepeta


Zdravý životní styl pro mě znamená rovnováhu mého těla. Jak psychickou pohodu, tak fyzické zdraví. Už dávno necvičím a nejím zdravě jen kvůli tomu, abych nějak vypadala. Už je to součást mě a miluji to. Rozhodně to není něco, co by mě omezovalo. Je to jen o tom, jak si to nastavíte. Dělat to s radostí a s láskou jde, jen pokud to bude trvale udržitelné a nic extrémního. Zlatá střední cesta, tou jdu a jsem za to šťastná.


IG: ohaibetty


Zdravý životní styl pro mě v žádném případě neznamená 10 hodin denně ve fitku, držení diet, či snad obecný strach z jídla! Ne! Žít zdravě pro mě znamená mít zdravou a klidnou duši. Dělat věci tak, abychom se poté cítili šťastní! Není to o pekáči buchet nebo snad 40 kilech i s postelí, je to o sebelásce! O radosti ze života a užívání si ho naplno! Nemusíte přežívat na zelenině jen proto, že se vám zdá nejzdravější! A už vůbec se nemusíte vzdávat svých oblíbených dortíků! Žít zdravě je o rovnováze! Ale především! Je to životní styl, který vás chytí a už nikdy nepustí! A to hlavně proto, že vám nebude nic zakazovat, nebude vám činit strach a ani nic podobného! Naopak vás naučí milovat život a vše to, co vám sám přinese!☺


IG: janeyfox


Pre mňa osobne zdravý životný štýl znamená kombináciu zdravej stravy a pohybu. Čo sa týka zdravej stravy, nie som žiaden extrémista a zastávam názor, že žijeme len raz a život nám má prinášať aj potešenie. Sama sa stravujem spôsobom IIFYM (počítam makrá) a osobne mi tento štýl nesmierne vyhovuje. Doprajem si aj sladké, sem-tam aj niečo nezdravé, pokiaľ to viem následne vybalancovať športom alebo inak. Zdravý životný štýl má byť zdravý nielen pre telo, ale aj pre dušu. Preto nezmyselné diétovanie a odopieranie si nepovažujem za skutočne zdravý štýl.


Další názory:

Jím pravidelně 3x nebo 5x denně, neřídím se nějakým pravidlem 5 denních jídel. Snažím se vnímat tělo a odměňovat ho kvalitní vyváženou a pestrou stravou. Vynechala jsem smažená jídla a sladké nápoje, snížila množství pečiva a těstovin, peču si svoje zdravé dobroty. Pravidelně cvičím 4x - 5x týdně! Mám ráda tu dřinu, ten pocit po cvičení, pevná postava je jen příjemný bonus. Není to o omezování se a hladovění, které se stejně nedá dlouhodobě vydržet. Je o tom, najít si tu svoji cestu, která bude vám a vašemu tělu vyhovovat!
Terka, 26 let, všežravec


Ja sa snažím splynúť a zamilovať sa do úžasných jedál. Tak isto aj do činiek a strojov. Žiť v súlade sama zo sebou. A byť motivovaná svojimi malými výsledkami. Takmer sa neobmedzujem, veď človek je všežravec. Ja sa momentálne vyhýbam iba sladkostiam, vyprážanym jedlám či preslaneným umelinám. Iba živočišné mlieko nepijem už 4-tý rok. Nezdravý cukor nahrádzam ovocím, ale tiež s mierou. Hlavne nehladovať a za celý deň zjesť aspoň 5 jedál. Keď vidím v škole svoje spolužiačky, ako si nosia len jablko na celý deň, je mi ich ľúto. Takto sa dostanú iba k anorexii.
Veronika, 15 let, všežravec


V současné době se stravuji podle IIFYM. Zařadila jsem více pohybu. Piju jen vodu s citronem či úplně čistou, čaj a kávu. Nahrazuju potraviny zdravějšími, omezuju sladké nápoje, jídla s přidaným cukrem, fast food... Nevyřazuju tyto výrobky, jen je nahrazuji či omezuji. Hlavně žádné diety ani hladovění!
Anežka, 22 let, IIFYM


Zdravý životní styl je pro mě primárně asi láska k sobě, svému tělu, ale i ke svému okolí. Snažím se být v psychické i fyzické pohodě, hýbat se a poslouchat své tělo. Když můžu, chodím pěšky, jinak se věnuji tanci, občas plavu nebo běhám. Ve stravě věřím v kvalitní suroviny a rozumné množství jídla všeobecně. A raději si dám to rozumné množství mého oblíbeného jídla, než bych se ládovala kotlem rýže s brokolicí a kuřecím. Vše je to o rovnováze a sebepřijetí. Každý jsme jiný a to je to krásné. Nestyďme se za svou osobitost a nesnažme se nutně pasovat do odlitku. Hlavní je být zdravý, ne dokonalý. A poslouchat své tělo!☺
Štěpánka, 22 let, všežravec


Mám výživovou poradkyni, která mě vede ve zdravém životním stylu. Nejde o žádné diety, pouze do jídelníčku zařadila všechny potřebné potraviny a živiny pro člověka. Vynechala jsem sladké a smažené (i když někdy zhřeším), jím vyváženě, přidala jsem více zeleniny a omezila sacharidy. Sem tam si doma zacvičím, ale nějak pravidelně nesportuji.
Soňa, 24 let, všežravec


Pro mě je to shrnutí vhodné stravy, pohybu a vyrovnané mysli. Kupuju bio potraviny bez postřiků a jedů. Maso nejím, nelíbí se mi, co do zvířat cpou za svinstva a vůbec zacházení s nimi. Mléko a výrobky z něj jsou podle mě pro telátka. Vejce jím pouze domácí, z mamčiného chovu. Myslím, že zdravý životní styl znamená dávat tělu čerstvé potraviny bez zbytečných přídavků. Přirozený pohyb je další složka. Ranní rozcvička, chůze, výlety do přírody a pohyb, který tě baví. A za třetí, jasná mysl. Meditace, pozitivní myšlení a humor. Taky láska k sobě a ostatním. To je za mě zdravý životní styl.
Vena, 30 let, veganka konzumující domácí vejce


Rostlinná strava pro mě znamená pohodu, zdraví, klid, dobrou náladu, příjemný pocit, štěstí, rovnováhu… Maso jsem odmítla pro zvířata, nemyslím si, že mám právo rozhodovat o osudu jiných myslících a citlivých tvorů. Mléčné výrobky podle mě nejsou tělu nijak prospěšné. Pečivo konzumuji jedině domácí! Celkově se z 90% stravuji z nepředpřipravených potravin. Ovoce, zeleninu, ořechy, luštěniny, obiloviny, semínka a řasy miluji především proto, že se po nich cítím skvěle. Málokdy se mi stane, abych se po jídle nemohla hýbat, chtělo se mi spát nebo zvracet. Mám lepší trávení, pleť, pohled na svět a hlavně pozitivnější vztah sama se sebou. Vědomí, že můžu sníst kvantum jídla bez jakéhokoliv strachu nebo pocitu viny, je něco, za co vděčím tomuto životnímu stylu.
Jana, 19 let, rostlinná strava


Zdravý životní styl pro mě není o vychrtlosti a neskutečném omezování se - je o vyváženosti v jídle a hledání jeho zdravějších variant, o cvičení, o bezstarostném dopřání si i nezdravých potravin. Hlavně je to něco, co mě naplňuje a dělá šťastnou!
Aneta, 22 let, všežravec


Do svého těla dávám pouze věci, které mu vyhovují a není mi po nich špatně. Díky tomu mám plno energie a užívám si to. Správná psychická pohoda je základem všeho. Další důležitou složkou je spánek, tělo potřebuje odpočívat a regenerovat. Konkrétně styl IIFYM mi dal úplně jiný pohled na stravu jako takovou, našla jsem perfektní rovnováhu a zmizel strach z jídla. Jím maso, mléčné výrobky, ale rozhodně se omezuji v konzumaci smažených jídel, sladkostí, piji jen čistou vodu nebo čaj. Mám to nastavené tak, že asi 90% tvoří zdravá strava a 10% něco ne úplně clean.
Andrea, 22 let, IIFYM



Takže? Sami vidíte, že se jednotlivé přístupy liší. V něčem se shodují, v něčem si naopak naprosto odporují. A o tom to je. Jediný zdravý životní styl, kterým byste se VY měli řídit, je ten, který sedí VÁM a VAŠEMU tělu. Bez ohledu na to, co si o tom myslí okolí. Není to jejich starost, nemůžou vědět, jak se cítíte, tak se na cizí názory vykašlete a vytvořte si vlastní životní styl na míru. Takový, který bude perfektní pro VÁS! ☺

Upřímně věřím a doufám, že jsem vás alespoň na chvilku donutila se nad tímto tématem zamyslet. O to víc bych si přála, aby to alespoň jednomu z vás trošku pomohlo na cestě za lepším, spokojenějším, a sebevědomějším já! ☺

Budu moc ráda, když se v komentářích k tomuto článku vyjádříte nebo mi představíte svůj zdravý životní styl! ☺

Blogerka Klárka

6 komentářů:

  1. Myslím, že právě v tomhle tkví problém tohoto tématu. On je totiž rozdíl mezi zdravým životním stylem a redukcí váhy. Mnoho lidí začalo se "zdravým životním stylem" právě kvůli tomu, aby zhubli, ne aby se cítili líp po zdravotní stránce - k tomu totiž dojde člověk až časem. Mezi redukci váhy právě patří to, co jsi popisovala na začátku - omezování sacharidů a podobně. A právě proto, že si tohle lidé často velmi pletou, vzniká rozpor v tom, co je zdravý životní styl - samozřejmě, že to znamená dušení pohodu a zároveň fyzickou pohodu. Ale při redukci váhy je důležité dodržovat určitá pravidla. Taky je problém v tom, že my si slovo dieta z anglického "diet" překládáme úplně špatně - pro anglicky mluvící národy je význam slova "diet" právě životní styl. Ty diety, které jsou vymyšlené, vždycky na někoho fungovali, ale ne na všechny. Proto je pak vnímáme jako nesmyslné. Kdybych ti řekla, že jsem zhubla 20 kilo na sacharidových vlnách, možná by sis ťukala na čelo, ale bylo to tak. A pak přišel zdravý životní styl, až když jsem se cítila dobře ve svém těle, které je konečně hubené. Proto je podle mě blbost říkat lidem, že dodržovat určitá pravidla je blbost - není. Když někdo snaží zhubnout, musí najít sám, co mu pomůže, ale pochybuju, že to bude dort se šlehačkou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím s tím, že je rozdíl mezi hubnutím a zdravým stravováním. Stejně tak nepopírám, že při hubnutí je potřeba změnit jídelníček. Mnoho lidí ale dělá tu chybu, že sacharidy omezí moc, nastaví si drsná pravidla, rychle zhubnou, ale když se chtějí začít zdravě stravovat, tvořit si nějaký dlouhodobější životní styl, naberou ta kila zase zpět. Proto i při hubnutí zastávám názor, že si každý musí najít svou cestu, která mu bude pohodlná. Občas se odměnit, nezavírat se do klece. Věřím, že sacharidovými vlnami jsi zhubla. Ale není to pro mě osobně dlouhodobě udržitelný styl. Tím ale nepopírám, že pro někoho jím být může. A to je to, o čem celý tento článek je. Nemluvila jsem o dietách a hubnutí. Ale o tom, že pro každého je zdravý životní styl něco jiného. Pro někoho klidně i ten dort se šlehačkou! :)

      Vymazat
  2. Ahoj,
    já si zase myslím, žem áš naprostou pravdu, dřív jsem závodně plavala, mohla jsem sníst všechno, po ukončení aktiv. plavání jsem hodně nabrala, ale postupem času jsem si jen občas šla zaběhat, zaplavat .. jím pořád co chci a jde to :) každé tělo je stavěno jinak a individuálně .. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Všetkého vela škodí najlepšie je nejaká rovnováha. Ja dom síce vegetariánka a cvičim jógu a behám ale preto, lebo mi to robí dobre telo si to pýta. Avšak nikoho nenutim ani nevnucujem svoje názory pretože každý človek je nastavený inak. Každý nech si robí čo chce ako to cíti.
    Nedávno som začula peknú myšlienku, aj zdravé jedlo môže byť pre jedlo jed ak si nevieme vychutnat a nezdravé zas liek ak ho jeme s pôžitkom. Doprajem si sladké aj slané aj pohár vína aj pohár piva v rozumnej miere.
    Hlavne nech sa z ničoho nestane závislosť

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, všeho moc škodí. Je strašně jednoduché stát se závislým na tom, co děláte. Naproti tomu je těžké najít právě tu rovnováhu. O to těžší, když se do posledního detailu řídíme něčím, co funguje na ostatní. Ať si každý jí, pije a cvičí jak chce. Důležité je, aby mu to vyhovovalo s dělal to s radostí! ☺

      Vymazat