středa 4. května 2016

ZLODĚJKA KNIH

 

Ahojte!☺

Mám další chvilku volného času a chtěla bych ji věnovat jednomu skvělému filmu, na kterém jsme byli včera (v úterý) místo tří vyučovacích hodin z důvodu maturit. Pokud tento film neznáte, děláte velkou chybu. Už jsem o jeho existenci věděla dřív, ale název mě nezaujal a povyk kolem něj se mnou nic neudělal. Nebýt toho, že to byl školní program, nejspíš bych ho ani neviděla. A to mi věřte, byla by to velká škoda! 

Začnu popořádku, ať v tom nemáte guláš. Takže vám shrnu, o čem film (a vlastně i kniha, kterou jsem ale nečetla) je.


Moje anotace:

Děj se odehrává v Německu za druhé světové války. Hlavní postavou je 12ti letá Liesel, která v průběhu filmu dospívá. Jako malou holčičku ji chce matka s jejím bratrem odvézt do rodiny, kde budou ve větším bezpečí před válkou. Bráška ale ve vlaku umírá a tak si musí světlovlasá dívenka se srdcem plným smutku zvykat na nový domov úplně sama. Žije ve starším domě s novou matkou, která je na ni ze začátku hodně přísná, a s novým tátou, který je naopak milý, chápavý, vstřícný a zacházejí s ní jako s vlastní dcerou. Najde si svého prvního (a zároveň jediného) přítele Rudyho, světlovlasého chlapce ze sousedního domu. Od začátku je vidět, že ji má rád, brání ji před posměchy kvůli tomu, že dosud neumí číst ani psát. Tatínek ale opět projeví svou ochotu a otcovskou lásku k ní a s učením jí pomůže. Ve sklepě jí zřídí velký nástěnný slovník, na který si Liesel zapisuje slova, která se při čtení s ním nebo sama naučila.

Přestože Němci knihy pálí a těm, kteří projevují náklonnost k četbě, hrozí trest, ona navštěvuje starostův dům a spolu s jeho ženou čte. Po tom, co to starosta zjistí, vyhodí ji a ona musí dům opustit. A nevracet se. Přesto ji touha číst táhne do knihovny natolik, že do ní tajně leze oknem.
Knihy si půjčuje domů a čte je spolu s Maxem, což je syn muže, který dřív zachránil život jejímu opatrovníkovi. Tolik porušených zákonů... Četba spojená s vloupáním se do domu a braní cizích věcí, schovávání žida... Riskují životy, aby zachránili ten jeho. Dívka si Maxe oblíbí, je smutná, když onemocní, má o něj strach. Zatímco vypadal, že nevnímá okolí, předčítala mu z knih. Když se pak probere, řekne jí, že ji slyšel a že její četba mu nedovolila přestat vnímat. Na moment je šťastná. Než zjistí, že se rozhodl odejít, aby je neohrozil.

Navíc jí odvedou tatínka kvůli zastaní se jiného žida. Ten se ale po nějaké době vrací v pořádku domů. Vypadá to, že se budou mít konečně dobře.

Jednu noc, kdy Liesel usnula ve sklepě u psaní deníku od Maxe, se nerozezní varovný poplach na letecké bombardování... A ta jedna noc jí opět změní život... Rudy, maminka i tatínek... Všichni jsou mrtví. Ona sama přežila jen díky pevnému sklepu a náhodě, že v něm usnula. Zůstala sama... 

Když válka skončí, roky utečou a dívka dospěje, zjistí, že jedna její blízká osoba žije. Přítel, díky jehož dárku přežila bombardování, se vrací.





 

Můj názor:

To byla anotace, že? Moje pocity už tak rozsáhlé nebudou, přestože ve mně film zanechal spoustu dojmů. Byl poutavý, skvěle zpracovaný. Všechny momenty byly vystihnuté tak, abyste se co nejvíce vžili do rolí postav (hlavně do Lieseliné). Celý příběh se mi hrozně moc líbil. S kamarádkou jsme to dost prožívaly, nemohly se odrtrhnout, zaujatě jsme sledovaly celý děj a hltaly každou minutu. Konec filmu mě tak rozhodil, že jsem sušila oči, protože by asi nebylo dobrý vracet se do školy ubrečená. Doma by mi to bylo jedno, ale v tomto případě... Když se Liesel naposledy loučila s Rudym, bylo tam tolik emocí, já jsem byla načatá už z předchozích smutných momentů, že jsem měla fakt co dělat, abych zabránila slzám sklouznout mi po tváři.


Hodnocení:

Rozhodně jsem tento film neviděla naposledy. Vím, že u něj budu brečet, protože atmosféra v něm je dokonalá, ale taky vím, že mě to k němu potáhne. Určitě ho řadím do mého pomyslného TOP seznamu nejlepších filmů, které jsem viděla! ☺

Je tedy asi jasné, že má u mě 10/10 bodů! ☺


A co vy? Viděli jste tento film? Jak vám u něj bylo, jak se vám líbil? Popřípadě jestli jste četli knížku, co bylo lepší?

Pokud tento film neznáte, rozhodně to napravte, protože byl fakt skvělý. I když to po přečtení tohoto článku už asi víte! :3

Blogerka Klárka

18 komentářů:

  1. Film jsem viděla, ale první jsem četla knihu. Musím říct, že film byl extrémně osekaný. Kniha byla naprosto úžasná - její poslední stránky jsou promáčené slzami ještě dodnes ;-)
    Můj blog: Veronique beauty

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do filmu se nikdy nedá dát tolik, jako do knihy! ☺ Musel by být několikahodinový! :3 Každopádně mně, jakožto nečtenáři knihy, dojal i tak. Nemám to s čím srovnat, ale pro mě byl skvělý! ☺

      A s těmi slzami - to věřím. Mně stačil film... A pokud je kniha ještě lepší, tak to úplně chápu! ☺

      Vymazat
  2. Film jsem viděla, vůbec jsem se od něj nemohla odtrhnout, je vážně skvělý.. Chtěla jsem si přečíst i knížku, ale ještě jsem se k tomu bohužel nedostala :(

    Na mém blogu právě probíhá giveaway, budu ráda, když se zúčastníš :)
    Giveaway

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba se k tomu jednou dostaneme. Já mám teď tolik knih, co si chci přečíst, že fakt nevím, co dřív! :D

      Vymazat
  3. Já se na tenhle film i knížku chystám už pořádně dlouhou dobu a vzhledem k této recenzi si nejspíš pospíším :)

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
  4. PRI TOM FILME som revala uplne krasny je zo super vojnového prostredia , KRASNY film kto ho nevidel tak móže lutovat :)

    http://teenmumy.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
  5. Už dlouho jsem koukala po knížce, ale ještě jsem ji nečetla. :D Na film se samozřejmě také musím podívat. :)
    Snad co nejdřív, úpně si mě na něj nalákala :D
    DENYII

    OdpovědětVymazat
  6. Mám ráda filmy, jejichž námětem je válka a tak, takže mě to hned zaujalo a když jsem to viděla, musela jsem si pořídit i knížku :D Sice mě tak nenadchla, jelikož nejsem čtenář, ale i tak je boží :)

    http://fromdigi.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já je zase moc nemusím, ale toto... To je skvělý! ☺

      Třeba se ke knížce taky někdy dostanu a pak to posoudím! ☺

      Vymazat
  7. Na tohle téma okolo 2.světové války se vždycky ráda kouknu nebo si něco přečtu. Film jsem neviděla, ale asi to musím napravit a nad knihou popřemýšlím :)
    FOXIE SIMMA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prý je kniha dobrá, plánuju ji do budoucna, víc teď čtu, ale musím se prokousat tím, co už mám doma! ☺

      Musíš to napravit, určitě si ho pusť! ☺

      Vymazat
  8. Aj keď som si ten film zohnala, a dlho dlho sa mi tu váľal pri TV, jednoducho som to nedokázala zapnúť. A ani knihu vziať do ruky. Posledná kniha s touto tématikou bol Maskot a film Pianista, a tak som to prežívala, že som to jednoducho vzdala, a téme 2.sv vojna a holokaust sa vyhýbam, lebo potom plačem ešte mesiac, dva, až rok. Ale o tom filme som počula ale vraj kniha bola lepšia. Neviem posúdiť, len opakujem slová :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já sama nemám ráda téma 2. sv. válka, ale tomuto filmu jsem dala šanci a nelituju. Je fakt krásně zpracovaný. A myslím, že by se ti mohl líbit, tak to zkus! :3

      Vymazat
  9. Ahoj, film jsem viděla, je nádherný, podle mně velice dobře zpracovaný. Tvůj článek je velice pěkně napsaný a líbí se mi tvoje tvorba.
    Náš blog: https://svetocimablondynyazrzky.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je krásný! ☺
      Děkuju mockrát! ☺
      Určitě se mrknu i na vaši tvorbu! ☺

      Vymazat